onsdag 20 november 2013

Julgodis

Vi har julskyltning på söndag & jag brukar baka & göra godis som vi dukar fram när vi kommer hem.
I år tänkte jag göra något annat än vad jag brukar...man kör så lätt på samma recept år efter år.
Det är många år sen jag gjorde lussekatter då jag bara misslyckades, jag tänkte ge det en chans i år.
Här är några jag tänker testa, får återkomma med resultat allteftersom :-)

Färdigt på: 40 min
Ingredienser
Leilas rocky road
600 g mörk kvalitetschoklad 70 % 2 påsar lakrits dumlekola 2 nävar minimarschallows                 3 dl salta jordnötter 1 dl skalade pistagenötter 
 
 Gör så här
1. Leilas rocky road
Smält choklad på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
2. Blanda samtliga ingredienser till din rocky road.
3. Fyll fudgesmeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
4. När fudgen har stelnat, skär din rocky road i rutor eller stänger
 
 
 
Nutellapraliner:
1 dl strösocker
2 dl ljus sirap
300 g nutella
5 dl corn flakes (gärna av typen Special K)
1 1/2 dl salta jordnötter
200 g mörk choklad

Smält socker och sirap i en kastrull, tillsätt nutellan och rör tills allt blandats väl. Krossa flingorna och grovhacka nötterna, rör i detta och bred ut det i en bakplåtspappersklädd form. Låt stå svalt och stelna i cirka en timme. Smält chokladen och bred den över i ett jämnt laget. När chokladen stelnat helt, skär kakan i små bitar med en vass kniv.
För att få till riktigt fina snitt, se till att torka av kniven så att den inte är kladdig.
Gör lite större bitar om du vill äta dom som en kaka, annars gjorde dom sig perfekt som en liten pralin till kaffet!      

Visst blir man sugen!
Kraam             
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar